zaterdag 31 augustus 2019

Frankena, handel in luukse paerd

Ut waas in 1953. ‘Loup mich neet te wièd eweg huùr . . . ‘ zag mien mam wie ik met un bótteram op de voès wegleep. Moders veule det altièd presiès aan as kinder wat wiejer weg op struiptoch gaon in de buurt. D'r ware neet altièd jónges en maedjes boète um te speule, en sóms had ik d’r ouk effe genne zin in. De mós ouk ens de waereld wat wiejer um dich haer verkinne. Dus leet ik ut Lieuweriksveldje deze kièr gewoeën links ligge en sloog rechs aaf de Lieuwerikstraot oèt. Beej ós schuùns taegeneuver op nummer zes loog ut lager van d’n alde Kanjels. Eigelik waas ut ein gewoeën hoès met veurdeur en un groeëte dónkergreune paort. Maar binne waas ein groeëte aope muffe opslaagplaats, kómpleet volgestouwd met allemaol rotzooi. Taegeswäördig zuje ze zegge unne ‘dumpsjop’, maar toen waas ut eine groeëte puinzooi. D’n alde Kanjels koch van alles op. Ganse pertieje gaasmaskers, veldflesse, alde legerkisjes (schoon), boekshandschoon, schruùfkes en pette, de kós ut zoeë gek neet bedinke. Kanjels waas d’r zelf ouk, want zien ker stónd veur de deur. Ik rapde alle mood beejein en makde de deur aope. ‘Halloooh . . .’, reep ik, maar nemus goof d’r sjoege. Daen alden duffe sorteerde ónverstoorbaar unne hièle groeëte stapel muf ruùkende kleijer oèt en makde daor ein paar staepelkes van. Hae keek nog neet op of um. ‘Ziet ge aan ut opruume meneer?’, probeerde ik wiejer, maar nog steeds genne sjoege. Nou ja, dan neet, dóch ik en leep weer naor boète. ‘Hójje . . . . stómme boer!’, reep ik um nog nao en leet um in zien eige muffe zooi gaar smore.

Dan maar weer ein stökske wiejer, rechs loog de groeëten haof met greunte van de femilie van Heukelom en links de fietsestalling van de buùzefebriek. Ik leep door tot wao de Lieuwerikstraot euverging in dae hièle groeëte en ruùme vièfsprong. Slegter Giele rechs en vrouw Ammerlaan links ware in daen tièd de paortwachters naor ós Lieuwerikstraot. De Broekstraot leep as enige gans rechdoor van ut dörp wies aan ut spaor beej de Witte van Verberk. Eigelik ware d’r op de vièfsprong dreej aafsplitsinge van die Broekstraot.  Van ós oèt ein sträötje links naeve de noeëdwoeëninge nao de brök, en beej vrouw Ammerlaan scherp rechs de Smeliënstraot richting Drieka. En dan netuurlik ós Lieuwerikstraot. Maar wiejer weg mog ik neet van mam, dus ging ik zitte met gekruutsde beinkes op de lieëge vinsterbank van ut sigarewinkelke van vrouw Ammerlaan. In de vaerte hoorse die scherpe metaalgeluùde van de buùzefebriek, en aaf en toe wat harde knalle as d’r weer eine stapel buùze op de grónd veel. Nou ja, ouk al gen oètdaging veur unne kleine dreumes op struiptoch. Dan maar wat hange op de vinsterbank en de vièfsprong good in de gater halde. Vuùl was d’r trouwes neet te zeen, Blièrick waas toen nog ein röstig slaopdörp. Ein paar fietsers kóste zónder hand oètstaeke of op te lette gewoeën euverstaeke, unne man spoojde zich te voot um d’n trein te haole, ein jóngk meuderke leep richting dörp met de kinderwage en vrouw Jansse kwaam beej de slegter nao  boète. Alle vaders ware noow op ut werk, de moders ware drök in ut hoèshalde en unne einzame hangjóngere hóng vervaeld taege de vinsterbank van vrouw Ammerlaan. 

Heej, noow geit d’r wat gebeure, Frankena krieg klante, altièd interessant. Frankena waas unne handelaer in luukse paerd. Ut waas unne harde mins, met zien pet op de kop, klómpe aan de puuët en leegbroène werkjas aan. Hae uigde meschiens as unne vrintelikke mins. Maar as dae zien moel aopetrok, schrók se dich stieëf rot. Frankena sprook noeits maar schrieëwde, idderein ings inboezemend as eine norse en keiharde mins. Ik had kómpassie met zien veer zeuns, die móste altièd nao de schoeël tösse de paerd werke, en det waas noeits good genóg. Ze hadde ouk nag ein klein döchterke. Zien vrouw waas ein klein tièr en leef vruiwke. Ouk met eur veulde ik kómpassie, maar det waas waarschiènlik hielemaol neet nuùdig. Met zónne mins aan dien ziej mós ze dich toch waal erg veilig veule. 

Twieë manne stappe oèt unnen dieke zwarte Ford, en Frankena löp d’r al naortoe. Ze gaeve mekaar ein hand en staon wat te klasjenere. Effe later verdwiène ze alledreej in de paerdestal. Un paar tergend lange minute later kómme ze met ein geweldig moeëj glimmend dónkerbroèn paerd naor boète. De twieë manne loupe d’r as luipse hundjes umhaer. Frankena hauwt ut erme bieës met zien vlaake hand keihard op de kónt. ‘Klatsj . . ‘. Ik schrók van ut geluùd, det duit potdomme pièn en ik roop ‘dierenbeul . . .’. Maar neemus reageert op mien steunbetuiging veur det erm paerd, Frankena mak ut paerd vas met zien leidsel aan un metale oug aan de moor. Hae löp weer de stal in en kump nao boète met ein twieëde paerd. En zónder det die twieë manne det kinne zeen, haolt hae ein buske paeper oèt ziene jassentès. Potverdomme, dae smaerlap, det heb ik dökker gezeen. En jaowaal huùr, hae höf de stert van det paerd op en struijt paeper in ut gaat van det erme bieës. Frankena paradeert vervolges op en neer met ut paerd langs die manne. Ut erme paerd zwiep zenuwechtig met ziene stert en dreijt hièl euverdreeve met zien kónt. Natuurlik verrek det paerd van de jeuk aan zien gaat, en haet ouk nag ens gen vingerkes um zich te kratse. Um mièr geluùd te kinne make, bring ik mien hendjes wie eine toeter nao de mónd, vleeg op van de vinsterbank en roop: ‘Hae haet paeper in zien kónt gestruijd . . . !’. Maar de dreej manne reagere neet, allein ut paerd knik bevestigend in mien richting en schöd met zien prachtige mane. Ein van die twieë manne sleit Frankena hièl hard op de binnekant van zien hand, maar dae sleit truuk. Maar dae man luuët ut d’r neet beej zitte en sleit nag harder truuk. Det geit zoeë waal tièn kièr op en neer. Dan schödde de twieë manne allebei met de köp, stappe weer resoluut in dae groeëte zwarte Ford en rieje weg. Vlookend en tierend bringk Frankena de twieë paerd truuk in de stal. De show is euver, ik roop nog maar ens ‘dierenbeul’ en sprint truuk nao hoès um ut aan mien mam te vertelle.

Sóms mós ein van de zeuns op de fiets met die paerd door de straot paradere. In de ein hand ut leidsel van ut paerd, de ander hand aan ut stuur van de fiets. En dan net op ut moment det ze vader Frankena passeerde, dan klapde dae met de zweep, waodoor ut paerd effe aanzat. Ut gebeurde ouk waal ens det ut paerd op de klater sloog. Ik zuuj det ouk gedaon hebbe, as ik paerd beej Frankena waas gewaes. Zien zeuns móste d’r dan achteraan met de fiets, zoeë flot wie meugelik det paerd inhaole, fiets veur de grónd goeëje en det paerd ónverschrokke met gespreide erm de waeg versperre. En verdomp, ut paerd heel dan in en ze kóste ut beej ut leidsel grièpe. Gossie, wat vónd ik det dapper, ik had groeët respek veur die jónges van Frankena. Maar det ware al van jóngs aaf harde werkers, en woorte ouk nag ens regelmatig door eure pap oètgescholde. Ik heb waal ens gedruimp det zeej ze ouk met de zweep d’r van langs krege, maar det zal toch waal neet. Erges waas Frankena ouk eine gojje mins. As ut ’s winters gesnieëjd had, dan spande hae ein paerd veur de snieëschuùver, en woort de ganse waeg nao de Lambertuskerk schoeën gevaeg. En ouk ut ganse kerkplein woort ontdaon van ós maagdelikke winterse speulgood. Jao, toen hadde we nag winters. 

Saoves aan taofel vertelde ik ut verhaol van dae paeper aan miene pap. Dae mós d’r hertelik um lache en vertelde mich det ziene opa ouk paerd had gehad. Ziene opa hoot Levrinze Kuèb en waas un bekinde verschièning in Blièrick. Hae waas voerman en koch in de have stóf en hoèshaldelikke spulle, die hae dan weer met paerd en ker verkoch op de dörpe. Ouk trok hae as lièndrièver de schepe door de Maas. Det paerd hat unne hièle moeëje haam met glinsterende en rinkelende kopere belkes. As Levrinze Kuèb saoves thoèskwaam kós zien vrouw metein huùre of hae gojje zake gedaon had. As de belkes hièl hard rinkelde, dan had hae hièl slech verkoch. Want opa hóng dan zwaor gefrustreerd die moeëje haam aan de moor. Klónke de belkes zachjes, dan had opa gojje zake gedaon. Want dan vierde opa det erges aan de rand van Blièrick met ein paar dröpkes (borreltjes). Zien paerd wachde dao neet op, leet opa achter in de kroeg en leep hièl zutjes en gans allein nao hoès. ‘En sloóg opa det paerd dan noeits . . ‘, woel ik niejsgierig weite. ‘Nae huùr, miene opa sloog allein vleege van zich aaf . . .’.

Effe later loog ik in bed, hendjes gekruuts onder miene kop op ut kösse. Ik dóch nao euver Frankena en euver miene euver-groeëtvader Levrinze Kuèb. As ik later groeët bin zal ik noeits paeper in de kónt van ein paerd struie. En as ik dan wat dichter in de buurt van die prachtige bieëster dörf te kómme, dan zal ik ze aaie en neet op de kónt klatse . . . . 

(verhäölke oèt 'Kóm heej vetkedee' - 2016)