zondag 29 mei 2016

Jeugtrauma's

Wat hebbe weej det dök môtte huuere. Geej babyboomers heb d’n oorlog neet met gemak. Geej ziet opgegreuijd in vreejheid en zônder zörg. Geej heb noeijts genne hônger gekind, maar allein veurspoôd en euvervloôd gehad. Geej babyboomers ziet verwind, genne las gehad van jeugtrauma’s. Sterker nog, geej weit neet ens wat det is. Nou, ik bin gebaore in 1947 en ik sloët mich daor zeker neet beej aan. Ik bin veur d’n duuevel neet bang, maar ik heb toch dök zat in miene piepzak gezaete. Iddere maond woorte weej as schäöpkes naor d’n biechstoôl gedreve, wat ein eelènd. Nog altiëd waer ik kletsnaat van ut zweit as ik allein al dink aan d’n tandarts, dae smoëlesmeed. Nog altiëd löp mich de razel euver de rök as ik dink aan de kapper. 

Lang geleeje, we laeve erges midde viëftiger jaore. Ut is woensdaag, boëte is ut prachtig moeij waer en ik ren van schoël naor hoës. Ik wil zoë flot meugelik de alde kleijer aan, en rap naor boëte, speule op ut Liëuweriksveldje. Maar mien mam is deze kiër ônverbiddelijk:
‘Jan, de môs noow toch ech iërs naor de kapper. Ik heb ut noow lang zat oëtgesteld, maar de löps d’r schandalig beej. Zôndaag is diene pap jäörig, dan kump de femilie op bezeuk en dan môsse d’r netjes beej laupe’.
‘Astebleef mam, astebleef . . . . .’, ik slaon mien ermkes zoë leef wie meugelik um ôs mam haer. Meistal smilt ze dan waal ein bietje. Ze striek mich met eur hand door mien haor en zaet:
‘Vulsse det waal, ik kôm d’r al haos neet miër door met mien hand, de môs ech naor de kapper’, zaet mam resoluut. Ut haet gen inkel nut miër en effe later laup ik met ein paar kwartjes stiëf gekneepe in mien hendje de Liëuwerikstraot oët. Beej slegter Giele scherp links d’n hoôk um de Broekstraot in. Idder steinke op miene waeg haet ut gevraete en wuurd zoë wiët wie meugelik weggeschöp. Beej kapper Cromvoets naor binne, de deur kraak, en door ein smaal gengske kôm ik in de kapperssalon. De schrik sleit mich um ut hertje, de kwartjes doôn pien van ut kniëpe aan mien blauw aangelaupe vingerkes. Salon zegge ze daor taege, ut liek miër op ein slachhok! De haor ligge op de grônd, de kapper druueg unne lange witte doktersjas. Netjes, wie zich det huuert, zeg ik:
‘Hallo’, maar neemus guuef d’r sjoege. Neemus zaet wat of gunt mich unne blik waerdig. De kapper geit gewoën door met ein schaerbeurt, dae man op de slachbank zit muuskesstil. Eine andere man helt zich verborge achter ziene krant, en weer unne andere kiek veureuver gebaoge hiël strak naor de gaele zeile vloerbedekking. Wie unne zenuwechtige bôkseschiëter schuuef ik op unne laege stoôl, en ut verschrikkelijk lange wachte begint. God, wat wil ik heej zoë flot meugelik weer weg ziën. Laot ut neet te lang deure, want ut Liëuweriksveldje dartelt as ut belaofde land door miene kop. En as d’r noow maar neemus binne kump, ik kniëp um wie unne alden deef, want groëte minse gaon altiëd veur. Noow neume ze det laeftiëdsdiscriminasie. Toen veulde det wie ôniërlik en ônrechvaerdig.

De schaerbeurt is veurbeej, dae man krieg nog ein reukske op zien gezich en de kapper klats um links en rechs op de wang. De man raekent aaf, en dae van achter de krant geit zitte.
‘Knippe? Wie had ge ze gaer gehad’, vruueg de kapper.
‘Gaer ein bietje gedek, want ik heb morge ein broëlof’.
Potverdomme, de kapper stik zich ein sigretje op en geit oëtgebreid klasjeneere van ‘wae d’r geit trouwe, waorum det se gaon trouwe, en wie groët de broëlof waal neet wuuerd’. Oh jee, de deur kraak, as ut nondejuu maar genne groëte mins is. Hèhè, gelökkig, ut is Matje Kappel dae auk is veroordeild tot eine strafmiddaag kôpschaere. Det wachte deurt ein iëwigheid. De letste volwassene is aan de beurt, ut velt gelökkig met, dae môt geschaore waere. Ik schuuef alvas naor ut puntje van de stoôl, startklaor um op dae knipzetel te springe. Auwieje . . . die rotdeur kraak weer. Mien uigskes doôn piën in de augkasse, strak hald ik die deur in de gate. Potvernondedjuu, ut is de alde Hermans. In zien smaerig dreejkleurig griës, ziene vale griëze hoôd op dae botte dieke kop gedouwd, met daor tösse die onafscheidelijke dieke stinksigaar. Ik zeen ut Liëweriksveldje wie ein fata morgana verdampe. Ik kriëg unne druuege kael, verschrikkelijk wiët weg doemp onverklaorbaar de Sahara op in mien gedachte. Noow môt ik nog langer wachte, dit is ech ônrechvaerdig, dit is verschrikkelijk. Ik heb mich van ze laeve nog noeijt zoë ôngelökkig geveuld. Ik had al unne haekel aan daen alde Hermans, maar noow zoe ik die dieke sigaar waal andersum in daen dieke verkeskop wille douwe en daen hoôd euver die verkesoëre wille struipe. Ik sloët mien auge, slaon mien ermkes euverein en besloët nederig te lieje en te ervare wie pienlijk wachte ziën kin.

'De volgende . . . ', zaet Cromvoets en ik waer wakker oët mien kwelling, en klum kevieps in dae laere martelstoôl. Met un paar stevige pedaaltrappe schok de stoôl umhoëg in de gewinste knipstand. Ik kriëg zôn schoôrend wit pepeerke vuuels te strak um mien zaachte nekske geplek. Eine neet miër zoë gans schoëne (oëijt witte) cape wuuerd um mich haer gedrapeerd en alweer te strak um mien spraonenekske vas geknuip.
‘Haet mam dich geld met gegaeve?’, vruueg de kapper. En ik tover de intösse gloeiend heite kwartjes ônder det spoëklake vandaan en leg die op ut witte marmere kalde blaad van dae slachkas. De kwartjes verdwiëne in de laaj en Cromvoets stik zien volgende sigretje op. ‘Nou kôm op, begin noow maar . . .’, wil ik waal oëtschriëwe. Maar tergend langzaam trek hae aan zien sigret en helt zelfs veur daen alde Hermans de deur aope.
Eindelijk griep hae die zwaore zilverkleurige tondeuze, en zet zien linkerhand met gespreide vingers zoë lômp meugelik op mienen bums. Dae iëskalde tondeuze wuuerd met zien vliëmscherpe tendjes in mien nekske gezatte. Pienlik knippend bewaeg hae det marteltuueg euver mien geveulig schedeltje naor zien linkerhand. Ik doôn de auge dich en ondergaon die verschrikkelijke kwelling langs de ganse umtrek van miene kop. De kapper bluues det apparaat schoën en laet ut op ut wit marmer, ik dink det ik klaor bin. Maar nae huuer, hae pak zôn langk knipmets en sliep det ‘zjiepp . . zjiepp . .’ hiël soepel euver zônne lange laere lap. Ik kniëp mien auge opniej stiëf toe en bliëf doëdstil zitte. Och den oedel, ik veul det vliëmscherpe moordwaopen mien zaachte nekhäörkes wegschrape. Ut wuuerd roëd veur mien auge, ut ingszweit löp mich euver de rök, maar ik heb ut weer euverlaef. De kapper rök mich dae witte cape van de nek, klop dae oët en zweijt dae met ein bewaeging euver de stoôl. Det witte pepeerke wuuerd van mien nekske gerök en met unne groëte behangkwas vaeg hae met woeste oëthaole de achtergebleeve häörkes weg. Hèhè eindelijk, wie unne gek vleeg ik oët dae stoôl, roop nog flot ‘hôjje’, en sprint naor hoës.

Ut jeuk en kriebelt op miene ganse rök, bliëkbaar haet dae behangkwas neet alle häörkes weg gevaeg. Thoës flot de alde kleijer aan.
‘Maar jông, wat zuues se d’r oët. Schandalig, de lieks waal unne bloômepot. Ik zal toch ens taege dien vader zegge det dae Cromvoets dich de volgende kiër ein bietje fatsoenlijker môt knippe. Want dit staalt nörges op . . . ‘, jammert mien mooder. Maar det is aan mich neet miër besteejt. Ut Liëuweriksveldje is inens gen fata morgana miër, maar ein oase van speulplezeer. 

En met dank aan Cromvoets besloët ik later noeijts miër naor de kapper te gaon. Weej hebbe ôs un eige tondeuze aangeschaf, en mien vrouw ontduit mich al jaore met zaachte hand van mien euvertollige haor. En geej maar dinke det weej babyboomers gen jeugtrauma’s kinne.
 
Vergaet ut maar.