In Bliërick
ware de Merovingers auk neergestréke. Ze woënde in zoeë geneumde hutkômme naeve
de Laan. Van die half ingegrave rechheukige huuskes van 2 beej 3 maeter, en
misschien wat groëter. Met ein spits daak d’r op, det rösde op ut maaiveld. Opgetrokke
met takke, wietse, stroeë en graaspolle.
In ein van
die hutjes woënde Faar met zien gezin. De twelf heilige nachte ware net begônne,
ze hadde nog genne kalender, maar veur ôs ligge die gewoën tösse 25 desèmber en
6 januarie. Faar had daor as halve heidene nogal meuijte met, want de taegewäördige
christene vierde dan auk Kersmis. En bliëkbaar hadde eur dreej Keuninge oët ut
oëste auk toevallig twelf nachte nuuedig gehad um beej ut kiendje Jezus te
kômme. Vraemp genôg veel det presies geliëk
met ut twelf daag deurende Germaanse Midwinterfiës. Eigelik sprook um det letste
vuuel miër aan, want det verbônd um met zien veurelders. Sterker nog, hae verdôch
die christene d’r van det ze det gejat hadde um zien volk te bekiëre. Faar had
veural vuuel meuijte wie hae ut aan ziene zoon Bernlef, ofte waal Baerke, môs
gaon verdoetse. Dit jaor waas ut zoeë wiëd, hae ging Baerke inwiëje.
‘Vuuel wind guuef vuuel fruit’, mômpelde Faar taege Baerke. Op d’n iërste van de twelf heilige daag lépe ze same hand-in-hand van de Laan naor de Zeevewaeg.
‘Euver welke God heb ge ut noow,
pap?’, probeert
Baerke.
‘Mak niks oët Baerke, ut speult zich toch
allemaol te hoëg baove ôzze bol aaf. Of we dae Wodan of anders neume, as we d’r
maar met respèk euver praote’, zag Faar hiël verstendig, met toch wat twiëfel in zien stum.
‘De kômmende twelf daag môtte we
verrekkes goôd lette op alle teikens en verschiënsele um ôs haer. Want det
alles geit vuuel verklaore euver ut waer en de veur- en taegespoôd in ut
kômmende jaor. Ut weijt noow äörtelik, det beteikent det we vuuel fruit meuge verwachte’.
Baerke trok zich
met zien vréje hand ut dierevèl nog maar ‘ns euver de oëre, um zich taege de
wind te bescherme. Faar leep intösse stevig door en vertelde wiejer:
‘Let goôd op Baerke, wat ik dich noow
vertel. De kômmende twelf daag is d’n euvergangk naor ut nieje jaor. Nao de
jaorwende lenge zich de daag weer. Alles um ôs haer steit effe stil, en auk
weej halde ôs kedoek. We doon twelf daag zoeë min meugelik. Want as we noow kaore
gaon male, dan zal ut straks in de zomer staon te rotte op ut veld. We meuge
twelf daag neet oët ein aope waterbrôn drinke, en as ze môs hoôste dan duis ze
det veurzichtig achter dien vel. Anders kômme d’r ziektes in ut nieje jaor.
Vaders halde eur kinder goôd in de gater, anders verandere ze straks in unne
plas water. Auk ôs mam bak twelf daag genne mik, d’r wuuerd neet opgeruump in
de hut en we aete gen boëne. Want det bringk allemaol ônheil. Dees twelf daag
ziën de belangriëkste en heiligste van ut ganse jaor, vergaet det noëijts’.
Baerke waas
trots det Faar um det allemaol vertelde en ging van bliëdschap huppele: ‘Dan heuf ik veur ôs mam auk lekker niks te
doôn, det wuuert twelf daag langk oët lamzakke’.
‘Det hads dich gedruimp lapzwans, wat
dinks ze waorum det weej de kômmende twelf daag naor de Zeevewaeg loupe?’, zag Faar ein bietje teleurgesteld
in ziene zoon.
‘Gen inkel benöl, laot maar húre, pap’, zag Baerke.
‘De kômmende twelf daag zien lotdaag,
of eigelik luuesterdaag. We gaon idderen daag naor ein kruutspunt van waeg um
te gaon luuestere naor de veurteikens van wat we kômmend jaor meuge verwachte’. En stilzwiëgend leep Faar door,
beej de Zeevewaeg aangekômme ginge ze same zitte ônder aan de galgeberg. Faar
heel zich de hand veur de auge en zoot hiël lang doëdstil. Det deurde veur
Baerke toch waal wat erg lang.
‘Ik kriëg un kalde kônt, ik wil naor
hoës’, mômpelde hae wat
veur zich oët.
‘Ssssst . . ‘, zag Faar, ‘det bedoel ik noow, det is beslis ein veurteiken. De kômmende maond
zal ut verrèkkes kalt waere’.
Effe later
lépe ze weer same truuk, wie ze weer wat wiejer weg ware van de Zeevewaeg begôs
Faar weer opniej te vertelle:
‘Auk de druime, die we de kômmende
twelf nachte kriëge, zulle veurspellinge met zich met drage. Let dus goôd op,
want de geister van de doëije kômme snachs de laevende minse bezeuke’.
‘Potdomme pap, as ik noow maar kin
slaope. Ik hald neet zoeë van geister. Alhoewel, misschien kump opa waal op
bezeuk!’, zag
Baerke.
‘Maak d’r genne flauwe köl van
Baerke. Dit is d’n tiëd van de langste duuesternis, det deurt twelf korte daag en
hiële lange nachte nao de zônnewende. Nao eur allerdeepste ôndergangk begint de
zôn aan eur nieje zaegetoch. Ut laeve kump weer oët de grônd, de natuur wuuerd
verlos en de minse ervare in daen tiëd hiël biezôndere ervaringe’, zag Faar hiël plechtig.
Noow weit ik
ut zeker, dôch Baerke, de kômmende twelf daag gaon ik pap goôd in de gater
halde. Aaf en toe gaon zitte, net wie ôzze Faar, en snachs probere te ônthalde
wat ik druim.
Saoves zóte
we same in ôs werme laefkoel doën beejein te miëmere. Ik lette goôd op alles um
mich haer en inens veel mich op det ut boëte hiël stil woort:
‘Haej pap, de wind is gaon ligge.
Wodan is d’r zich auk effe beej gaon zitte’. Ôzze pap luusterde en ik zoog um naodinke.
‘Schiën bedruug Baerke. . . ‘, zag hae en wachde effe aaf. Ik wis
det hae det deej um ôs nog niejsgieriger te make.
‘De aerd liek misschien in röste,
maar schiën bedruug. Want de aerd is, net wie weej, ein laevend waeze. Net wie
weej aomp de aerd in-en-oët’, en weer zweeg Faar.
‘Jao, maar wat aomp de aerd dan . . .
?’, probeerde ik wat
ôngedöldig.
‘Laeveskrach en scheppingskrach! Wie
we det idder jaor kinne zeen aan de blóme en de buim, aan de gebaorte van jônge
biëster. Swinters trekke de scheppingskrachte zich truuk in de aerd. Nae nae .
. . , neet um in slaop te valle, maar um zich veur te bereide op niej laeve.
Swinters zien de krachte in de aerd ut sterkste. Daorum zien in dees twelf daag
ôs geisteskrachte ut nauwste verbônde met de krachte van de aerd um ôs haer’.
‘Wat knap van ôch pap, det geej det
allemaol weit’, en
hiël trots keek ik ôzze pap aan. Maar dae keek strak veur zich oët.
‘Ik weit det van mien vader, diene
euverléje opa. En die christene make daor slum gebroëk van. Det ganse
Kersverhaol laote ze aafspeule binne ôs twelf heilige daag. Ze laote Jezus
gebaore waere in ut midde van de winter. Maria kreeg de baodschap van unne
ingel in eure druim. De herders krége ut berich van de gebaorte in unne druim.
En zoeë verging ut auk die dreej keuninge, en die hadde twelf daag nuuedig um
beej ut kribke te kômme. Allemaol slum in elkaar gedreijd binne ôs twelf
heilige daag’.
‘Maar ut is waal ein moëij verhaol
pap, misschien waal moëijer as twelf daag op-en-neer loupe door de kelt naor de
Zeevewaeg’.
‘Moëijer of neet moëijer, morgevruueg
gaon we weer op paad. Want noow is de sluier tösse hemel en aerd ut allerfiënste.
De geister van ôs veurelders zien noow ut doënste beej. Weej hebbe det altiëd
zoeë geveuld, ôs lot wuuerd in dees twelf lotdaag beklônke veur ut kômmend jaor.
En auk de zôn en de maon vertelle ôs det, let maar goôd op, snôtneus. Ein
zônnejaor deurt 365 daag en is verdeild in twelf maond. De umloup van de maon
deurt 29,5 daag. In ein jaor tiëd löp de maon dus twelf daag achter op de zôn.
We zeen auk det op ut ind van ut jaor de lingte van dees twelf daag ut zelfde
bliëve. Ut is net of de zôn zich effe twelf daag inhelt. Ze helt net als weej
gewoën twelf daag rös. Twelf daag veur bezinning op ut nieje jaor. Hèhè, zoeë
is ut en neet anders . . . .’. Ôzze Faar strek zich effe de rök en kiek hiël tevréje veur
zich oët. En ik betrap mich d’r op det ik met aope moel zoot te luustere.
De volgende
morge ginge we weer op paad naor de Zeevewaeg. Ut had gesniëjd potdomme, en dae
kraakde ônder ôs rendiereschoon.
‘Zuus ze waal, dich met dien kalde
kônt gister. Maar de liërs al flot, de kômmende maond wuurt ut kalt’, zag Faar. En ik pakde pap nog
steviger vas met mien hand, en veulde de wermte en de krach in mich struime.
‘De snieje kraak, det beteikent det
we kômmend jaor vuuel neut kinne krake’, probeerde ik wat euvermoedig.
‘Kwatskop’, zag Faar, ‘neet te vuuel doordrave hè. Maar . . . de wets maar noëijt!’. En zoeë
lépe twieëje Merovingers door d’n dunne sluier tösse hemel en aerd ut ôngewisse
tegemoet.
Det gebeurde
allemaol zôn 1500 jaor truuk, maar ut liek allemaol nog neet zoeë lang geléje.
Det de koeijestalle tösse Kers en Dreejkeuninge woorte oëtgeruik met wierook en
besprinkeld met wiëjwater. Det de vrouwe twelf daag de was neet mochte doon,
neet vaege of spinne jage. Op sômmige boerderieje loog ut werk twelf daag kômpleet
stil um de geister goôd te stumme. Ut toeslaon van deure, zelfs ut verplaatse
van de taofel kôs ôngelök bringe. Op de zesde daag woord d’r snachs vuuel
leweit gemak um de kwaoje geister op aafstand te halde. Ziër zeker de
veurlouper van ut aafstaeke van veurwerk of ut lúje van de kerkklokke met ald
en niej. Ôs heidense veurelders winste mekaar vuuel heil en zaegen op ut
midwinterfiës.
Ik wins ôch
allemaol ein zalig niejaor.