
Beej miene vrind thoës
verheurde ze brômmers, en weej ginge waal ens krosse achter ut kerkhaof op zôn
ald koeterwaals knetterdingk. Ik kan mich nog goôd herinnere wie we weer ens
aan ut schravele ware, wie we ums-de-beurt effe môchte brômme, en wie unne
vrind van ôs euver de kop sloog. Ut meuterke sloog aaf, ut veurwiel bleef nog
effe irritant door dreije en miene vrind bleef kômpleet van-de-waereld doëdstil
ligge. Wie we zoeë flot wie meugelik beej um kwame, waas ut iërste wat hae zag:
‘Det is mien straf, ik bin vanmorge neet
naor de kerk gewaes’. En saoves in bed loog ik met mien hendjes ônder de
kop te euverdinke: ‘Ik geluif d’r gen juu
van det God haet gezõrg det ôzze Sjak un mongooltje is. En det miene vrind
euver de kop waas geslage, umdet hae vanmorge neet naor de kerk is gewaes? Haet
God um daor veur gestraf? Maak det de kat maar wiës, ik gluif d’r gen kloëte
van!’. Ech waor, det ware op mien tiënde jaor de alleriërste belangriëke
momente det ik dôch: ‘Ze kinne mich de
pot op, ze kinne mich un eike naor de baan rolle, ik laot mich niks miër wiës
make!’.
Maar toch hadde ze mich
nog eine kiër behuuerlik beej de puuet. Begin fibbrewarie meuste we naor de
kerk veur de Blasius-zaege. Daen druuege van Sloos had ôs verteld det Blasius
hiël langk geléje bisschop waas gewaes van de Armeense stad Sebarte. Dae waas
heilig verklaord umdet hae minse van de kaelpiën kôs aafhelpe. Ik weit ut nog
presies, want ik dôch metein: ‘Nou, mien
tante Leen det is toch ech gen heilige, en die kin minse zoeë maar van de belroës
aafhelpe’. Maar ja, we lépe netjes met zien twieëje in de riej naor de
Lambertuskerk waor pestoër ôs al op stônd te wachte in vol ornaat en twieëje
kruutselinge kèrse in de linkerhand. Die ware speciaal met Maria Lichmis
gezaegend, had daen druuege ôs nog verteld. Ein-veur-ein schravelde weej ôs naor
pestuuerke, en toen waas ut ouk mien beurt. Hae heel mich die twieëje kèrse
gekruuts veur mien spraone-nekske en ik huurde um praevele: ‘Moge God je op voorspraak van de Heilige
Blasius bevrijden van alle keelziekten en andere kwalen in de naam van de
Vader, de Zoon en de Heilige Geest’. Ik hoord dae naeve mich nog zegge, wie
weej same de kerk oëtlépe: ‘Zoeë, det is
geregeld, weej hebbe met de vastelaovend genne kaelpiën’.
Maar as of d’n duuvel d’r
met speulde, de volgende morge kôs ik moeilijk slikke. Maar ja, Blasius zal
toch waal zien werk goôd gedaon hebbe? Misschien begint ut al un bietje te
werke? En potverdomme, de volgende morge waas ut neet weg. Nae, sterker nog, ut
waas nog erger gewaore. Ôs mam zag: ‘Wat
is met dich jông, kries se d’n baard in de kael? De praots net wie diene pap!’.
Miene kael veulde wie schoorpepeer, en ut ging maar neet weg, en slikke deej
ech piën. De volgende nach woord ik wakker met hoëge koorts, en ik loog te ijle
en te zweite in bed wie unne hoephap, alles dreijde wie unne gek rônd in miene
kop. Smôrges veulde ik mich zoeë rot wie un mispel, zoeë dol wie ein kuueke en ik
kwaam ut bed van lamlendigheid neet miër oët. Ôs mam veulde mich aan miene
heite bums en zag: ‘Staek dien tông ens
oët . . . . . . oahh . . . ik zeen ut al . . . Angina’. Ut iërste wat ik
dôch: ‘Wat haet die Angina noow weer te
make met dae Blasius’. Dokter Vos schreef mich ein kuur veur, die ik waal
gans môs aafmake, en dreej daag later waas de kaelpiën bijna vergaete, en waas
ik weer baove-Jan. Bijna, want ik had mich veurgenaome: ‘Mich kloëte ze neet miër met det kerkgedeuns’.
Nao dreej daag
vastelaovend waas ut in daen tiëd hiël gewoën, sterker nog, idderein môs ein
assekruutske haole met aswoensdaag. Daen druuege hat ut ôs weer netjes
oëtgelag. De palmtekskes van aafgeloupe jaor woorte verbört, en met de as daorvan
krége we allemaol ein kruutske op d’n bums. Pestoër makde det, ônderwiel det
hae zag: ‘Gedenk mens, dat gij stof zijt
en tot stof zult wederkeren’. En daormei sprook hae nog ens ut ‘vonnis’ oët, det God euver de minsheid
oëtsprook naor de zôndeval. Maar nao die kael-ôntstaeking met det
Blasius-gedeuns, had ik absoluut genne zin miër in stôflônge van det
assekruutske. Ôs mam die struijde altiëd smorges de aslaaj oët van ôzze
kaolenhaard op ut paedje achterum ôs hoës. Dus wie ik met aswoensdaag naor schoël
ging, makde ik flot miene wiësvinger vôchtig, en sopde dae in de as van de verbörde
neutjes-veer van gisteraovend. Hiël veurzichtig makde ik mich zelf ein kruutske
op miene bums. En némus haet ut oëijt gewéte of gezeen.
Noow zitte we in Spanje,
en dan zit ik waal ens te mièmere euver vruueger. Vurrige waek waas ut
Valentijnsdaag, en ik dôch eigelik wie altiëd: ‘Wat unne kwats, wie kômme ze d’r eigelik beej’. Maar niejsgierig
ging ik toch maar effe goegele, want misschien is det ouk waal weer iets van
det kerkgedeuns? En inderdaad, Paus Gelasius I haet al op 14 fibbrewarie 496
oëtgerope tot d’n iërste daag van de Heilige Valentijn, dus al miër as 1500
jaor geléje. Maar veural de letste decennia is ut opniej oët Amerika kômme
euverweije. De minse steure eure (heimelikke) geleefde un hertje of ein bleumke,
ut kump allemaol zoeë maar veurbeej op Feesboek! Wat unne kwats, dink ik dan, idderein
waor ik van hald sloët ik altiëd in mien hert.
En dan nog effe truuk naor
die katholieke kerk. Want nao daen Blasius-zaege had ik ut toch waal ech gehad
met die kerkelijke rariteite. Van daen tiëd aaf heb ik geleidelijk aan alle
verzinsels van de kerk um ôs kort te halde of ôs die kerk in te loekse van mich
aafgeworpe. Ut innigste wat euver is gebléve, det zien de tiën gebode. As we ôs
daor aan halde, kump ut allemaol bes goôd. Zoeë aaf en toe ein weesgegroetje of
un ôzzevader veur émus dae ut ech nuuedig haet. En as we ein kerk binne loupe,
staeke we altiëd ein paar kerskes aan, en dinke we positief aan die minse die
ut moeilijk hebbe. En as ôs politiesie det wille zeen as christelijke traditie,
norme en waardes? Dan staon ik daor 100% achter.
Want wat unne kwats.
Vruueger woele ze de minse met vastelaovend de kerk inloekse met un 40-oors
aanbidding. Allein um minse de vastelaovend te ônthalde. Pas bevalle meuderkes de
iërste tiën daag nao de gebaorte de kerk ôntzegge umdet ze ‘onrein’ ziën, en ze dan dwinge um iërs unne kerkgang te doôn. Neet
snoepe in de vaste en dich dan met Paose voldouwe met gekaokde eier en
sloek!!?? Wat hebbe ze ôs toch altiëd veur de gek gehalde!!
Minseleef toch, vergaet
dae kwats met Valentijnsdaag en al det ônbegriëpelikke kerkgedeuns. Zoeë as
gezag, we zitte effe in Spanje en dink nao euver vruueger. Op dit moment is ut
heej 20 grade, en ik zit te tiepe in de schaduw van unne alde olièfbaum. Ik wins
alle minse in Bliërick unne schoëne vastelaovend met vuul kwats en schaele
wazel. Want God wet wat d’r nog allemaol op ôs aafkump. Straks meuge we genne
vastelaovend miër viere, en neume we de vaste misschien waal ramadan.
En met Paose zitte ôs achterkleinkinder dan weer met ein sloektrummelke op de slupkes en viere ut sôkkerfiës . . . . nae toch!!!
En met Paose zitte ôs achterkleinkinder dan weer met ein sloektrummelke op de slupkes en viere ut sôkkerfiës . . . . nae toch!!!